Sunday, 13 January 2013

2013 - Misi Pemantapan Organisasi


Dua minggu awal tahun 2013 telah pergi meninngalkan kita. Kini berbaki 351 hari lagi baki perjalanan tahun 2013. Begitulah cepatnya masa berlalu. Masa yang berjalan begitu cepat ini menuntut pula manusia untuk mengejarnya. Kalau masa ini berlari pecut, maka kita juga perlu memecut, kalau masa bergerak ala turbo, mak turbolah kita. Pendek kata, manusia tidak boleh membiarkan masa meninggalkan mereka terlalu jauh. Penat dan lelah jadinya bila mahu mengejar balik. Demikianlah hidup kita sebagai seorang penjawat awam lebih-lebih sebagai seorang guru. Macam-macam kerja yang perlu kita bereskan dari semasa ke semasa. Tahun lepas mungkin kita menerima tanggungjawab lain yang mungkin berbeza dengan kerja tahun ini. Ditambah lagi dengan tugas dan arahan baru daripada pihak KPM, JPN dan PPD.......fuhh penat rasanya. Sebab itulah kita tidak boleh leka. Kata orang Kedah 'jangan dok ghalit'. Jangan dok tangguh2 kerja. Kata orang Arab " La tuakkhir amal al-yaum ila ghadin'. Namun masih ramai dalam kalangan kita yang masih 'ghalit' dan buat tak tau aja. Demikian jugalah dengan pergerakan KKGUMB yang masih dilihat statik. Kurang berdaya saing dan masih belum berjaya ditransformasi sepenuhnya. Hal ini adalah kerana kurangnya kepekaan dalam kalangan GPI dan Guru j-QAF. Kita masih tidak bersatu. Masih di takuk lama. Tak perlu berpersatuan dan berjemaah. Malah kedapatan sebahagian lain memandang sinis kepada KKGUMB. Sebagai Pengerusi peringkat negeri, saya akan cuba buat yang terbaik. Orang suka atau tidak kepada kita, saya wajib melaksanakan tugas saya. Kerja ini kerja sukarela, tiada gaji dan elaun. Hanya kerana inginkan melihat GPI dan j-QAF berada dikelas yang tersendiri, saya terima amanah dan cabaran ini. Cabaran dan ujian menerajui kesatuan ini tidaklah sehebat mereka yang menerajui NGO lain lebih-lebih lagi organisasi politik yang kerap terdedah dengan mihnah dan fitnah. Bagi KKGUMB penyelesaian masalah guru P.Islam dan j-QAF adalah matlamat utama. Namun kerana sebahagian besar GPI merasakan mereka sudah selesa dengan keadaan sekarang, maka mereka yang mengalami masalah akan dibiarkan. Berapa ramai lagi GPI yang tidak diberi peluang untuk memikul amanah besar di sekolah, berapa ramai lagi GPI yang tidak menerima elaun khas seperti guru P.Khas, berapa ramai lagi guru kita yang terpaksa 'berpisah' suami isteri akibat jarak tempat kerja yang terlalu jauh. Ini tak termasuk lagi kedudukan P.Islam, B.Arab. j-QAF, KKQ, taraf BPI dan sebagainya dalam konteks pelaksanaan PPPM 2013-2025.  Semua ini menuntut kerja kuat dan usaha bersungguh-sungguh GPI. Di pihak KKGUMB, kita akan cuba selesai dan bawa isu ini ke peringkat atasan namun kalau GPI dan Guru j-QAF tidak memberi sokongan, apa yang mampu kami buat. Sebenarnya, bilangan ahli KKGUMB amat sedikit, tidak mencerminkan bilangan sebenar GPI dan j-QAF di Malaysia. Inilah yang terjadi kepada Presiden KKGUMB Kebangsaan yang terkedu bila ditanya bilangan ahli KKGUMB seluruh Malaysia oleh KSN. Justeru, pada tahun 2013 ini, KKGUMB Kedah, telah pun menetapkan misinya untuk menambahkan bilangan ahli. Insya Allah, sekiranya semua pihak memberi kerjasama dan sanggup berkorban RM5, kita akan berjaya. Kita perlu menunjukkan penyatuan kita dalam semua isu. Jangan tunggu ada masalah baru kita nak mencari orang yang boleh membantu menyelesaikan masalah kita. Ayuh! Mari kita (GPI/jQAF) bersatu mencemerlangkan institusi P.Islam di negara kita. Tidak ada orang lain yang mampu mengubahnya melainkan diri kita sendiri. AYUH! Jangan Buang Masa Lagi! Orang lain dah lepas ke bulan, kita masih merangkak di buaian sendiri!

                         AJK KKGUMB sentiasa berbincang demi kemaslahatan GPI seluruhnya
                                                 (Mesyuarat pertama 2013 pada 11 Jan lepas)

                                        Terima Kasih Saudara ku..... Us Nazri Dan Us Jamal

                      Walaupun anakanda mu sedang sakit di hospital, engkau (Us Md Isa) engkau gagahi juga      
                                                        datang demi jemaah tercinta

                          Dari Kulim tuan datang, hanya untuk pos surat kesatuan di Alor Setar

                   Us Ayob.....pengorbananmu amat disanjung tinggi, pagi Guru Besar, petang di ofis kesatuan,     
                                walaupun tanpa gaji, tuan tetap memberi khidmat demi cinta kepada P.Islam

                              Hanya inilah buah tangan untuk 2013, harap ahli sudi menerimanya





Tuesday, 6 November 2012

Terima Kasih Atas Sokongan!

Assalamualaikum! Sudah lama blog ini tidak dikemaskini. Bukan kerana tiada masa tetapi tiada isu hangat yang boleh diketengahkan. Dalam tempoh dua bulan ini banyak program yang telah dilalui oleh AJK KKGUMB sesi 2012-14. Antaranya ialah mesyuarat bulanan, taklimat keahlian, mesyuarat agung kebangsaan, mesyuarat bersama jabatan, majlis bersama mantan-mantan presiden, perjumpaan dengan menteri, pengarah dan ketua sektor serta kempen keahlian di beberapa daerah di negeri Kedah.


Antara perkara terpenting ialah berlakunya perubahan pucuk pimpinan di mana Saudara Fadhli Jusoh dari KKGUMB Kelantan telah dipilih sebagai Presiden KKGUMB Kebangsaan yang baharu menggantikan tempat Us Malek Hasan yang telah melepaskan jawatannya. Mesyuarat Agung tersebut turut dihadiri oleh AJK KKGUMB Kedah dan berbagai isu telah dibawa ke mesyuarat tersebut untuk dikemukakan kepada pihak atasan. Insya Allah selepas ini KKGUMB akan terus mara ke hadapan dengan sokongan guru-guru ugama daripada seluruh negara.

Bercakap mengenai sokongan guru, saya amat terharu dengan sambutan rakan-rakan guru j-QAF yang sudi menjadi ahli KKGUMB dan seterusnya menyatakan sokongan untuk membantu kami AJK KKGUMB melaksanakan tugas dengan cemerlang. Terima kasih tak terhingga kepada rakan-rakan guru j-QAF dari Kubang Pasu, Kota Setar, Kuala Muda/Yan dan Pendang. Cuma belum daerah Kulim, Baling, Pdg Terap dan Langkawi, saya belum sempat menjenguk rakan-rakan guru. Insya Allah, awal tahun hadapan akan cuba diatur agar ramai lagi rakan-rakan guru menyertai kesatuan ini. Semakin ramai ahli semakin gagah kita kerana kekuatan kesatuan bertunjangkan kepada bilangan keahliannya. Insya Allah kesatuan akan cuba memperjuangkan sebaik mungkin isu-isu yang membelenggu GPI, dan j-QAF.

Baru-baru ni perjumpaan dengan pihak JPN, banyak isu yang dikemukakan antaranya masalah guru j-QAF, kenaikan pangkat guru ugama, masalah opsyen Bahasa Arab, masalah penempatan dan pertukaran dan sebagainya. Banyak impak positif hasil pertemuan sama ada dalam MBJ mahu pun perjumpaan tidak rasmi. Begitu juga dengan pelan pembangunan pendidikan Malaysia 2013-2025 turut diberi perhatian serius oleh pihak kesatuan. Cadangan penambahbaikkan yang melibatkan P.Islam perlu dinilai dan diletakkan di tempat yangsewajarnya. Justeru, sekiranya rakan-rakan guru mempunyai isu yang perlu diketengahkan, tolong masukkan dalam peti mesej FB KKGUMB. Insya Allah akan cuba dibawa ke peringkat atasan. Akhir sekali, harapan saya agar kita semua sentiasa bersatu dan berpadu agar matlamat untuk memperkasakan P.
Islam dan GPI akan tercapai.

 Perwakilan ke Mesyuarat Agung KKGUMB Kebangsaan di Cyberjaya
 Tuan Timbalan Pengarah tekun mendengar isu yang dibawa oleh KKGUMB Kedah
 Mesyuarat Bersama Jabatan (MBJ) turut dihadiri oleh pengurusan tertinggi JPN
 Mesyuarat AJK KKGUMB Kedah yang sentiasa diberi perhatian serius demi kebaikan ahli
 Us Bahruddin, mantan pengerusi KKGUMB 1960an-70an
Presiden Baru KKGUMB Kebangsaan sedang menyampaikan ucapan dengan penuh semangat 
Kempen keahlian di daerah Kota Setar

Friday, 7 September 2012

Sabar Menanti Rangka Tindakan Kajian Semula Pendidikan Nasional


Seluruh rakyat Malaysia khususnya warga pendidik sudah semestinya berdebar menanti Rangka Tindakan Kajian Semula Pendidikan Nasional yang bakal diumumkan pada 11 Sept nanti. Dijangkakan YAB Perdana Menteri sendiri akan melancarkan rangka tindakan tersebut. Rangka Tindakan Pendidikan Nasional dijangka akan merubah beberapa aspek yang berkaitan dengan sistem pendidikan nasional. Ianya dijangkakan tidak hanya melibatkan aspek kurikulum, P&P atau perguruan sahaja tetapi juga akan turut melibatkan sistem pengurusan, pentadbiran dan keseluruhan perjalanan sistem pendidikan negara. Sememangnya semua warga pendidik menanti pengumuman ini kerana sistem pendidikan sekarang dikatakan sudah tidak secocok dengan era globalisasi dan kemajuan pendidikan moden. 

Sehingga kini belum terdengar bentuk rangka yang akan dilancarkan, namun daripada apa yang telah disebutkan oleh YAB TPM yang juga Menteri Pelajaran baru-baru ini, transformasi kurikulum seperti menilai mata pelajaran Bhs Inggeris dan Sejarah adalah menjadi agenda utama rangka tindakan semula pendidikan nasional. Selain itu, turut menjadi tumpuan ialah penambahbaikan sistem pengurusan pendidikan yang mungkin akan melibatkan penstrukturan semula semua pejabat-pejabat pelajaran daerah. Dikatakan kuasa PPD akan ditambah bagi membantu melaksanakan semua program pendidikan nasional. Sejauh mana kuasa dan penstrukturan ini akan dilakukan, semua pihak perlu menunggu 11 Sept.

Begitu juga sistem peperiksaan yang menjadi bualan hebat masyarakat pada hari ini, apakah akan berlaku perubahan secara total? Walaupun PBS sudah mula dilaksanakan secara berperingkat, apakah ianya akan dipertingkat dan diperkemaskan agar selaras dengan kehendak masyarakat yang masih terikat pemikiran mereka dengan sistem peperiksaan? Di samping itu, warga pendidik juga sudah pasti menunggu apakah pelan yang dirangka untuk peningkatan profesional seperti mengurangkan beban tugas guru, kenaikan pangkat, sistem P&P, kedudukan guru yang mempunyai kelayakan akademik yang lebih tinggi dan peluang-peluang yang lain. 

Bagi KKGUMB, hasrat untuk melihat Pendidikan Islam dimartabatkan amat dinantikan. Kita amat mengharapkan Pendidikan Islam bukan menjadi satu subjek tempelan semata-mata tetapi menjadi subjek utama yang perlu diberi perhatian serius oleh semua pihak. Masalah gejala sosial dan kes jenayah sedikit sebanyak menuntut pihak tertentu untuk melihat kepentingan P.Islam dalam mendidik generasi akan datang supaya lebih berakhlak dan bermoral tinggi. Sejajar dengan keputusan pihak tertinggi yang mahukan kurikulum sejarah dinilai semula agar semangat patriotik dapat ditanam dalam generasi pelajar, P.Islam juga perlu diperkemas dan dipermantapkan agar generasi pelajar pada hari ini dididik untuk menjadi generasi yang lebih berakhlak pada masa akan datang. Penilaian bukan sahaja perlu melibatkan kurikulum tetapi juga memberi latihan berterusan kepada guru P.Islam selain meletakkan P.Islam sebagai subjek peperiksaan di peringkat rendah lagi. Di samping itu, pengambilan GPI perlu diteruskan termasuklah pengambilan guru j-QAF yang dilihat memberi impak besar pelaksanaannya dalam sistem pendidikan kebangsaan  hari ini. Peluang kenaikan pangkat dalam kalangan GPI juga mesti diberi perhatian dan diharapkan tiada diskriminasi dalam hal ini. Apa pun harapan kita, hanya pihak atasan yang akan memutuskan segala-galanya. Kita semua pasti ternanti-nanti 11 Sept 2012!

Wednesday, 29 August 2012

Jangan tergelincir dari landasan!

Assalamualaikum! Selesai sudah kita berhari raya. Alhamdulillah, umat Islam di negara ini dapat menyambutnya dalam suasana aman dan damai. Bagi guru-guru ugama, cuti raya telah dimanfaatkan sebaiknya sama ada dengan pulang ke kampung mahu pun beraya di rumah sendiri. Aktiviti keagamaan tetap tidak ditinggalkan. Sebahagian guru ugama tetap bertugas sebagai imam, khatib atau menjadi khalifah di majlis-masjlis raya. Apatah lagi, cuti raya kali ini, ramai sanak saudara dan rakan taulan mengambil kesempatan mengadakan kenduri kahwin. Sudah tentu ramai dalam kalangan guru ugama yang terlibat menjaya dan meraikannya.

Hakikatnya, tanggungjawab sebagai guru ugama amat berat. Bukan sekadar mengajar murid di sekolah, mengisi data, melatih murid bersukan, membantu pentadbiran sekolah, PPD, JPN dan sebagainya tetapi juga berperanan dalam masyarakat. Jelas sekali melalui beberapa blog yang disinggahi, ramai rakan-rakan ustaz atau ustazah memaklumkan jadual harian mereka yang amat ketat seperti Akhi Mizi di Langkawi yang semakin popular dalam kalangan masyarakat setempat di Ulu Melakan. Ringkasnya bagi mereka yang sedar mengenai tanggungjawab sebagai seorang guru ugama senanglah masyarakatnya. Namanya pun harum, sentiasa dibaik sangka dan sukar untuk mendengar kecaman atau kejian terhadap mereka,

Namun sebaliknya, masih ramai dalam kalangan guru ugama yang langsung tidak berkeinginan untuk terjun dalam masyarakat. Sudahlah di sekolah banyak kerja suka ditangguhkan, suka menolak tugas yang diberi, tidak menunjukkan komitmen dalam tugas, dengan masyarakat pun tak diendahkan. Balik rumah pinti ditutup rapat, seolah-oleh tiada jiran disebelahnya, didepannya atau dibelakangnya. Surau dalam taman atau kampungnya pun tak pernah dijenguk. Masjid terpaksa juga dimasukinya pada hari Jumaat. Kenduri pun tak dihadirinya. Akhurnya bukan namanya yang buruk, dikeji atau dicaci tapi nama ustaz yang naik. Kata orang, ustaz? boleh ka dia buat kerja? bagus sangat ka? Ustaz pun lebih kurang macam orang lain juga kadang-kadang teruk lagi. Inilah bahananya bila seorang ustaz buat masalah, akhirnya ustaz yang lain terpaksa menanggung akibatnya.  Ustaz ni bila buat yang buruk memang orang akan nampak, tapi buat yang baik orang akan kata, biasa la, dia tu kan ustaz.

Kes-kes guru ugama bermasalah sudah tak mampu lagi saya dengari, sehingga naik muak jadinya. Yang peliknya mereka ni pandai berhujah dan berdebat. Kalau ajak bersembang memang nampak alim sungguh tapi bab buat kerja di sekolah dan kemasyarakatan hanya Allah saja yang tahu. Mereka ni kalau diajak berjuang jauh sekali tapi kalau nakkan habuan, mereka yanga kan ke hadapan. Inilah senario yang kesatuan sering hadapi. Sukar untuk mencari mereka yang benar-benar ikhlas dalam mengajar, bekerja, berkhidmat atau membantu. Kesemuanya nakkan habuan. Susahlah. Susah nak berkorban, susah nak berjihad, susah nak berika idea apatah lagi nak sumbangkan wang ringgit. Masing-masing ada kepentingan. Sebab itulah dilihat guru ugama sukar sangat nak bersatu. Hari ini perjawatan guru ugama menjadi perjawatan yang paling banyak diluluskan oleh pihak kerajaan. Namun impaknya kepada pengislahan masyarakat masih statik. Mengapa terjadi sedemikian? Itulah kerana ramai yang tak berfungsi....... pergi sekolah hanya cukup syarat, balik rumah tutup pintu, macamana murid hendak berakhlak dan masyarakat hendak berluhur.

Maka di kesempatan bulan yang mulia, berikrarlah, berazamlah untuk terus berubah. Bagi mereka yang sudah melalukan segalanya sama ada di sekolah atau pun di rumah, istiqamahlah, bagi mereka yang belum, cukuplah, memadailah dengan perangai lama, dah sakit telinga ni mendengar orang mengkritik kelemahan kita, berubahlah dengan kadar segera, muhasabahlah, kerana mereka yang tahu ilmu ugama amat berat bebanannya dan mereka akan ditanya di hadapan Allah apakah telah dilaksanakan tanggungjawab di atas muka bumi ini?

Berjuanglah mengikut landasan yang telah ditetapkan. Jangan biarkan diri kita tergelincir. Jika tergelincir, cepat-cepat perbetulkan balik agar berada semua di atas landasan. Jagailah imej guru ugama. Jangan biarkan mereka yang bukan dalm kalangan kita membawa cerita yang bukan-bukan mengenai kita. Jangan biarkan lagi imej guru ugama dihina dan dicaci, diherdik kerana kita adalah idola masyarakat!

Wednesday, 25 July 2012

Mesyuarat Khas AJK Kesatuan Bersama Sektor P.Islam





24 Julai- Satu mesyuarat khas antara pihak kesatuan dengan Sektor P.Islam berjaya diadakan di bilik mesyuarat blok B JPN Kedah. Hampir semua AJK kesatuan hadir, Manakala pihak SPI, selain Ketua Sektor, Tn Hj Abd Aziz, turut bersama ialah KPP dan semua ketua-ketua unit. Perbincangan yang diadakan ini adalah yang pertama kali sejak AJK KKGUMB Kedah sessi 2012/14 mula melaksanakan tugas Jun lepas. Perbincangan adalah berkaitan dengan isu-isu GPI, kurikulum, j-QAF, SABK dan juga SAN. Insya Allah kesatuan akan cuba membawa isu-isu yang perlu diketengahkan ke peringkat atasan agar segala isu yang dibagkitkan dapat diatasi. Pihak kesatuan juga sempat mengadakan majlis berbuka bersama pihak SPI di majlis tersebut dan majlis meraikan mantan pengerusi KKGUMB Kedah, Tn Hj Malek Hasan. Diharapkan perjumpaan antara KKGUMB dengan SPI dapat diteruskan demi memastikan hubungan silaturrahim dapat diperkukuhkan selain dapat bertukar-tukar pandangan mengenai isu GPI, PI, j-QAF dan B.Arab.

Friday, 20 July 2012

Ziarah Kebajikan!


18 Julai 2012- Barisan AJK KKGUMB Kedah sempat menziarahi seorang ahli KKGUMB yang diserang strok iaitu Us Abd Razak di kediaman beliau di Jitra. Lawatan ini adalah salah satu program kebajikan yang diatur oleh kesatuan untuk mengeratkan lagi hubungan silaturrahim antara barisan kepimpinan dengan ahli selain dapat mengetahui keadaan ahli yang sedang uzur. Us Abd Razak adalah mantan Penyelia P.Islam di PPD Langkawi dan telah diserang strok pada Sept tahun lalu. Alhamdulillah, keadaannya nampak beransur pulih walaupun masih belum boleh bercakap. Dalam kunjungan itu juga, pihak kesatuan  turut memberi sedikit sumbangan kepada beliau bagi meringankan beban beliau sekeluarga menjelang ketibaan Ramadan 1433H.

Thursday, 5 July 2012

Borang Keahlian Kesatuan & AJK

http://www.scribd.com/doc/99183518

Sila muat turun borang di alamat di atas. Isikan borang tersebut, kepilkan bersama wang RM 10.00, satu salinan kad pengenalan dan sekeping penyata gaji (1 bulan saja) dan beri kepada mana-mana pegawai P.Islam di PPD atau JPN. Tuan-tuan juga boleh berhubung dengan AJK KKGUMB berikut untuk mendapatkan maklumat lanjut dan boleh menyampaikan isu semasa. Boleh juga serah borang kepada mereka:


PENGERUSI

Haji Mohamad Rushdan Bin Haji Azizan
Sektor Pendidikan Islam, Jabatan Pelajaran Negeri  Kedah,05460 Alor Setar,
Kedah Darul Aman.
      email : casab93@yahoo.com

TIMBALAN PENGERUSI

Haji Zulkifli bin Ghozali
Sektor Pendidikan Islam, Jabatan Pelajaran Negeri  Kedah,05460 Alor Setar,
Kedah Darul Aman.
        email : zulghozali@yahoo.com.my

SETIAUSAHA

En. Abdul Mutalib bin Md Hj. Md Saad
Pejabat Pelajaran Daerah Kulim Bandar Baharu, 09000 Kulim, Kedah Darul Aman.
        email: mutalibppdkbb@gmail.com

PENOLONG SETIAUSAHA

En.Mohd Isa Bin Hamid
SK Tanjung Pari, Sik, Kedah Darul Aman
Tel: 013 4364655        email: mohdjawi@gmail.com

BENDAHARI
Haji Ayob bin Saman(K.P:
SK Telaga Emas, 06400 Pokok Sena, Kedah Darul Aman..
       email: yobbinjai@yahoo.com


 

AHLI JAWATANKUASA


En. Jamal Abdul Nasir bin Abd Rahman
Pejabat Pelajaran Daerah Kuala Muda/Yan, 08000 Sungai Petani. Kedah Darul Aman.
        email: pyagama.ppdkmy@gmail.com


En. Burhanurdin bin Hassan
SK Batu 8, 06010 Changlun,  Kedah Darul Aman.
       email: burhan.ppdkp@gmail.com


En.Md.Isa bin Md Ali
Pejabat Pelajaran Daerah Kubang Pasu, 06000 Jitra, Kedah Darul Aman.
        email: mdisa.ppdkp@gmail.com


Haji Abd. Haris bin Hj.Ibrahim
SMK Naka,06300 Kuala Nerang, Kedah Darul Aman.
        email: harizaba@gmail.com


Pn.Shopiah binti Mat Isa
SMK  Pulau Nyior , 06000 Jitra, Kedah Darul Aman.
        email: nami_mysara@yahoo.com


Pn.Napisah binti Salleh 
Jabatan Pelajaran Negeri Kedah, 05460 Alor Setar, Kedah Darul Aman.
         email: napisah65@gmail.com


En. Abd. Somad bin Md  Don
SMK Agama Baling, 09100 Baling, Kedah Darul Aman.
        email: absmatmd@yahoo.com


En.Jamal bin Dato Husin
Pejabat Pelajaran Kota Setar,05460 Alor Setar, Kedah Darul Aman.
        email: jamal.ppdkotasetar@gmail.com